Harley-Davidson Sportster S 2021: Pierwszy motocykl tej serii ze zmiennymi fazami rozrządu!

Nowa generacja motocykli Sportster zapowiada technologiczną rewolucję

W skrócie
  • Oto całkowicie nowy Sportster Harleya-Davidsona
  • Chłodzenie cieczą, zaawansowana elektronika, zmienne fazy rozrządu i dopracowane podwozie - wszystko to zapowiada zupełnie nową erę w historii Sportsterów

Harley-Davidson Sportster S to zupełnie nowy, sportowy motocykl typu custom, który otwiera zupełnie nowy rozdział w historii najdłużej istniejącej linii motocykli Harley-Davidson. Jak twierdzi producent, ten motocykl został zaprojektowany z myślą o dostarczeniu niesamowitych wrażeń z jazdy i zapoczątkowaniu nowej ery w rodzinie Sportster. Oto nowy sportowy custom prosto z amerykańskiego Milwaukee.

To co wyróżnia Sportstera S na tle wszystkich dotychczasowych modeli tej linii, to z pewnością jego silnik. Nowa platforma o pojemności 1250 cm3 i nazwie Revolution Max, została w tym wypadku dostosowana do wymogów związanych z motocyklem tego pokroju. Tak powstał Revolution Max 1250T. 121 KM i 125 Nm zapowiadają, że o nudzie nie będzie mowy. Silnik został przekonstruowany względem tego, który napędza Pan Americę. Tu będzie mniej mocy maksymalnej, ale za to więcej momentu obrotowego w niskim i średnim zakresie. Być może T w nazwie tego silnika oznacza właśnie “torque”, czyli moment obrotowy. Zapowiada się to naprawdę ciekawie. Napędowi ma towarzyszyć sztywne, lekkie podwozie i wysokiej klasy zawieszenie, których zadaniem ma być zapewnianie intuicyjnego prowadzenia i natychmiastowej reakcji na działanie kierowcy. Od świateł do świateł, od zakrętu do zakrętu, Sportster  S ma oferować ponadprzeciętne osiągi i moc, oraz tworzyć nowy standard w najstarszej rodzinie Harley-Davidson.

Jako dodatkowy model Harley-Davidson z rocznika 2021, motocykl Sportster S trafi do dealerów H-D już tej jesieni. Sugerowana cena detaliczna producenta w Polsce to 16 230 € z podatkiem VAT.

Sportster S to kolejny, całkowicie nowy motocykl zbudowany na platformie Revolution Max, który wyznacza nowy standard osiągów dla modeli Sportster” – powiedział Jochen Zeitz, dyrektor generalny i prezes zarządu Harley-Davidson. “To Sportster nowej generacji zdefiniowany przez moc, osiągi, technologię i styl. I jest to część naszego zobowiązania do wprowadzania motocykli, które są zgodne z naszą strategią zwiększania atrakcyjności i kontynuowania dziedzictwa Harley-Davidson“.

Harley-Davidson Sportster S 2021: ten motocykl ocieka mocą

Profil modelu Sportster S wydaje się przysadzisty i potężny, eksponując silnik jako wizualny akcent motocykla. Masywna opona przednia przywodzi na myśl pozbawiony błotnika przód klasycznego bobbera, podczas gdy część tylna, wysoko montowany wydech i smukłe, pojedyncze siedzenie czerpią inspirację z flat track’owego Harley-Davidson XR 750. Gruby odwrócony widelec oraz opony o szerokim profilu podpowiadają, że to sportowy motocykl. Oczywiście sportowy po amerykańsku.

Układ napędowy jest podkreślony czekoladowo satynowym wykończeniem na lekkich magnezowych pokrywach silnika. Tekstury, kolory, wykończenia oraz detale zostały dobrane tak, aby nadać modelowi Sportster S wygląd maszyny z custom show, która akurat stoi u właściciela w garażu.

Generujące radość osiągi

Silnik Revolution Max 1250T o pojemności 1250 cm3 to mechaniczne serce modelu Sportster S. Ta nowa wersja najnowszego, chłodzonego cieczą silnika V-Twin od Harley-Davidson została dostrojona tak, aby generować potężny moment obrotowy już w niskim zakresie obrotów, z płaską krzywą momentu obrotowego w całym zakresie. Ma to zapewniać błyskawiczny start i przyspieszenie oraz solidny dopływ mocy w średnim zakresie obrotów. Aby zminimalizować masę całkowitą maszyny, wykorzystano silnik jako strukturalny element podwozia. Zastosowanie lekkich materiałów pozwoliło osiągnąć pożądany stosunek mocy do masy. Gotowy do jazdy Sportster S waży zaledwie 228 kg, z pełnym zbiornikiem o pojemności 11,8 l. Wysoko zamontowany układ wydechowy typu 2-1-2 generuje przyjemny, niski dźwięk.

Harley-Davidson Pan America 1250/Special 2021: turbo-lodówka do zadań specjalnych

Technologia wspierająca jazdę

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Model Sportster S jest wyposażony w szereg technologii zaprojektowanych z myślą o zwiększeniu wrażeń z jazdy, aby kierowca mógł czerpać z niej samą przyjemność. Trzy wstępnie zaprogramowane tryby jazdy (Sport, Road i Rain) elektronicznie sterują charakterystyką osiągów motocykla i poziomem interwencji ze strony technologii. Kierowca może skonfigurować dwa tryby niestandardowe, aby dopasować osiągi do swojego stylu jazdy lub określonych sytuacji. Motocykl Sportster S posiada systemy poprawiające bezpieczeństwo jazdy stworzone przez Harley-Davidson. Jest to pakiet technologii zaprojektowanych, by zwiększyć pewność siebie kierowcy w nieoczekiwanych sytuacjach lub niesprzyjających warunkach drogowych. Systemy te dostosowują osiągi motocykla do dostępnej przyczepności podczas przyspieszania, redukcji prędkości i hamowania, zarówno na prostej, jak i w zakręcie.

Okrągły 4-calowy ekran TFT wyświetla wszystkie wskaźniki i obsługuje system multimedialny sparowany (poprzez Bluetooth ) z urządzeniem mobilnym kierowcy, w tym muzykę, połączenia telefoniczne i nawigację (z aplikacji Harley-Davidon). Wszystkie światła LED, w tym przedni reflektor Daymaker Signature, który zaprojektowano tak, by generował jednolite źródło światła eliminujące rozpraszające refleksy. Reflektor ma charakterystyczny owalny, przypominający kapsułkę kształt, który dodaje charakteru całemu przodowi i pozwala rozpoznać model Sportster  S innym kierowcom na drodze.

 

Dopracowane podwozie

Układ napędowy stanowi element nośny podwozia, dzięki czemu wyeliminowano tradycyjną ramę. Taka konstrukcja zmniejsza wagę motocykla i zapewnia sztywność podwozia, co zapewnia precyzyjne prowadzenie. Spawany rurowy wahacz kratowy typu trellis ze stali, dodatkowo usztywnia podwozie, a jego kształt nadaje motocyklowi charakterystyczny styl.

 

Model Sportster  S jest wyposażony w pełni regulowane, wysokiej jakości przednie i tylne zawieszenia od firmy Showa  – 43 mm odwrócony widelec na przodzie i amortyzator typu piggyback z tyłu. Tylne zawieszenie posiada hydrauliczną regulację napięcia wstępnego za pomocą wygodnego pokrętła znajdującego się po lewej stronie motocykla. Lekkie koła z odlewu aluminium o niesamowitej 5-ramiennej konstrukcji są obleczone szerokimi oponami Dunlop /Harley-Davidson  z serii GT503. Najwyższej jakości hamulce Brembo zapewniają doskonałe wyczucie i wydajność hamowania. Pojedynczy hamulec przedni jest wyposażony w nowy radialny zacisk czterotłoczkowy typu monoblock i tarczę 320 mm. Tylny hamulec to dwutłoczkowy zacisk Brembo i tarcza o średnicy 260 mm.

 

Przesunięte do przodu podnóżki i niska kierownica sprawiają, że kierowca Sportster S przyjmuje agresywną pozycję do jazdy. Wysokość siedzenia bez obciążenia wynosi 755 mm, co większości kierowców pozwoli podczas postoju, postawić pewnie stopy na ziemi. Dźwignie hamulca i sprzęgła można regulować pod kątem zasięgu, aby jak najlepiej dopasować go do rozmiaru dłoni lub preferencji kierowcy. Sportster S jest fabrycznie przygotowany na montaż (okablowanie) podgrzewanych manetek, które zapewniają dodatkowy komfort w chłodne dni, oraz posiada dwa dedykowane porty do zasilania wyposażenia z podgrzewaniem, a także złącze USB do ładowania telefonu lub innego urządzenia. Zewnętrzny czujnik temperatury otoczenia i alert o niskiej temperaturze na ekranie wyświetlacza ostrzegają kierowcę o zmieniających się warunkach. Tempomat i kluczyk zbliżeniowy w standardzie. Zbiornik paliwa mieści 11,8 l.

 

Dostępne kolory: Vivid Black; Stone Washed White Pearl; Midnight Crimson

 

Akcesoria

Dział oryginalnych części i akcesoriów Harley-Davidson opracował wachlarz akcesoriów do motocykla Sportster S, które mogą zwiększyć jego dopasowanie, komfort i styl. W momencie wprowadzania modelu na rynek dostępne są przedstawione poniższe produkty.

 

  • Zestaw centralnie montowanych podnóżków

Umożliwia relokację podnóżków z fabrycznego ustawienia z przodu do części środkowej motocykla. Daje to kierowcy bardziej sportową pozycję do jazdy, a także lepsze dopasowanie dla osób, które nie mogą wygodnie dosięgnąć wysuniętych do przodu podnóżków.

  • Miejsce dla pasażera

Możliwość zainstalowania siodełka, podnóżków i oparcia (sprzedawane oddzielnie). Siodełko i poduszka na oparciu mają tapicerkę dopasowaną stylistycznie do siedzenia kierowcy.

  • Pojedyncze siodło Sundowner

Siedzisko ma konstrukcję “kubełkową” i jest szersze, co zapewnia większy komfort na długich dystansach i odpowiednie trzymanie podczas agresywnej jazdy. Dzięki zespolonym ściegom woda nie przecieka do pianki i nie zostawia później kierowcy z mokrym tyłkiem. Charakterystyczny wzór poszycia, podkreśla styl maszyny.

  • Zdejmowana szyba przednia

Czerń osprzętu montażowego i wsporników oraz ciemne zabarwienie szyby przedniej świetnie wpisują się w styl motocykla. Szybę przednią montuje się na widelcu za pomocą zacisków typu „szybki montaż”, co ułatwia jej szybkie oraz łatwe zakładanie i zdejmowanie.

  • Torba na tył

Ta torba na bagażnik doskonale pasuje i doskonale wygląda na modelu Sportster  S oraz zapewnia kierowcy wygodną opcję bagażnika na niezbędne rzeczy do jazdy. Zaleca się ją montować na akcesoryjnym siodełku dla pasażera (do nabycia osobno). Nośność bagażowa to 2,25 kg, a pojemność komory głównej można zwiększać z 8,2 do 11,5 litra.

Mieliśmy już okazję sprawdzić jak jeździ nowy Harley-Davidson Pan Americana 1250 – motocykl ksonstruowany na silniku Revolution Max 1250:

Przemysław Borkowski

Kocha wszystko co ma dwa koła i silnik - nawet ten elektryczny. Gdyby wiertarka miała koła, też by na niej jeździł. Prywatnie fan dobrego rockowego brzmienia i kultur orientalnych.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button